Byudvikling
Det nye byvåben
Formål
Opgavens primære formål er at gøre eleverne bevidste om afsender-modtager forhold, ved selv aktivt at producere noget til en målgruppe, som tager afsæt i lokal-symbolske betydninger. Eleverne kan evt. påtage sig rollerne som designere og konkurrere mod hinanden.
![]() |
Opfylder følgende fælles mål (historie)
|
Opgaven
I denne opgave skal eleverne designe et nyt og mere vedkommende byvåben ud fra kendte lokale symboler og ikoner fra Dianalund og Sorø. I designet skal også laves en form for redegørelse, som begrundet de forskellige valg.
De forskellige løsningsforslag fremvises i plenum, og der kan evt. afholdes afstemning og det bedste forslag.
Lærerens rolle
Læreren skal kort forklare opgavens formål og facilitere en opsummering i plenum.
Tidsforbrug: ca. 2 lektioner
Før og nu
Formål
Opgaven sigter mod at gøre eleverne bevidste om visuelle skiftende kendetegn gennem tiden. Udfordringen for eleverne er at finde de karakteristika, der viser hvad der er forandret og eller som stadig står på samme måde.
![]() |
Opfylder følgende fælles mål (historie)
|
Opgaven
Ud fra kildermaterialet skal eleverne afgøre om gaderne passer sammen og give en begrundelse hvorfor det er tilfældet, ud fra ligheder og forskelle i billederne.
At facilitere opgaven, så eleverne kommer omkring forskellige typer kilder og begrunder de forskellige valg fornuftigt.
Tidsforbrug: 1-2 lektioner
Letbanen
OBS: Specielt for denne opgave er, at kilderne der findes om Sorø Letbane på internettet er falske.
Formål
At eleverne skal kunne bruge sin kildekritiske forståelse til at kunne gennemskue kildernes værdi. I dette tilfælde er alle kilder fabrikeret til lejligheden og derfor ikke brugbare. Det er op til eleven selv at komme til den erkendelse.
Falske kilder er en problemstilling som historikere tit støder på og særlig med internettets fremkomst er dette problem blevet større. Denne problemstilling diskuteres, med baggrund i elevens arbejde med opgaven, i plenum.
![]() |
Opfylder følgende fælles mål (historie)
|
Opgaven
Eleverne skal være advokater for de forskellige syn på sagen.
1. De to hold sætter sig ind i deres sag med hjælp fra kilder de finder på nettet
2. Der udarbejdes argumenter med hjælp fra kilderne
3. Retssagen føres med henholdsvis for og imod ud fra kilderne
4. Der opsummeres i en upartisk diskussion i plenum, hvor det ikke længere gælder om at få ret.
NB!!! Opgaven kan vælges at løses helt igennem, eller afbrydes når eleverne kommer til den erkendelse, at de kilder der findes om Sorø Letbane er falske.
Materiale
Eleverne skal selv finde deres kilder, men de kilder der findes om Sorø Letbane er falske.
NB!!! Det er også lærerens opgave at vurdere om hvorvidt eleverne skal have at vide før opgaven, at kilderne er falske eller det skal være en del af en fælles opsummering
Tidsforbrug: ca. 3 lektioner