2. verdenskrig
Tyskertøser
Formål
Opgavens formål er at gøre eleverne bevidste om afsender-modtager forhold, ved selv aktivt at producere noget til en målgruppe.
![]() |
Opfylder følgende fælles mål (historie)
|
Opgaven
Der skal designes en plakat. Eleven skal bruge de dertil valgte billeder og tekstfelter til at skabe en plakat, der har til formål at give et mere nuanceret forhold til “tyskertøser”.
Materiale
Fotos, artikler, karikatur, uddrag m.m. Det er her oplagt at supplere med yderligere kildemateriale fra biblioteket, leksikons og internettet f.eks: Film om 2.verdenskrig “100 års barndom. 1940-1950”
At facilitere opgaven, så eleverne bruger deres viden om problematikken til at kommunikere et budskab.
Tidsforbrug: 1-2 lektioner
Eleverne kan også lave plakaterne i word, publisher eller et andet program, for at få frie rammer
Good guys - Bad guys
Formål
Opgavens formål er at sætte eleven i stand til, på baggrund af kildemateriale, at afgøre hvem der var helte og skurke i 2. verdenskrig.
![]() |
Opfylder følgende fælles mål (historie)
|
Opgaven
Ud fra kilderne skal eleverne afgøre om en person er en “good guy” eller en “bad guy” samt give en begrundelse hvorfor det ene eller andet er tilfældet.
Materiale
Fotos, artikler, karikatur, uddrag m.m. Det er her oplagt at supplere med yderligere kildemateriale fra biblioteket, leksikons og internettet f.eks: Film om likvideringer under 2.verdenskrig “med ret til at dræbe"
At facilitere opgaven, så eleverne kommer omkring forskellige typer kilder og begrunder de forskellige valg fornuftigt.
Tidsforbrug: 1-3 lektioner
Skal betjenten fyres
OBS: Vær opmærksom på at sværhedsgraden i denne opgave!!!
Formål
Opgaven vil ”provokerer” eleverne til kildekritisk forståelse via at skulle argumentere for og imod i en sag som ved en nærmere gennemgang har flere perspektiver. Disse perspektiver er sandsynligvis præget af nutidens historiesyn, der derfor sættes på prøve igennem faste roller i sagen og i en fælles diskussion.
![]() |
Opfylder følgende fælles mål (historie)
|
Opgaven
Eleverne skal påtage sig rollen som advokat enten for eller imod betjenten.
1. De to hold sætter sig ind i deres sag med hjælp fra kilderne
2. Der udarbejdes argumenter med hjælp fra kilderne
3. Retssagen føres med henholdsvis for og imod ud fra kilderne
4. Der opsummeres i en upartisk diskussion i plenum, hvor det ikke længere gælder om at få ret.
Materiale
Fire fotos af betjenten eller tiden omkring 2. Verdenskrig. Fire artikler om betjenten. Tre webartikler om politiets rolle under 2. Verdenskrig.
Lærerens rolle
Gamemaker som skal forklare reglerne for eleverne og fungere som ”overdommer/ordstyre” i retssagen, hvis dette bliver nødvendigt. Facilitere en opsummering i plenum.
Tidsforbrug: ca. 3 lektioner